transmediale Marshall McLuhan Lecture 2014
transmediale Marshall McLuhan Lecture 2014
transmediale 2014 afterglow und die Botschaft von Kanada in Berlin präsentieren drei Kooperations-Veranstaltungen im Rahmenprogramm der alljährlichen Marshall McLuhan Lecture
Space Junk Vortrag von Douglas Coupland – Botschaft von Kanada
28. Januar 2014
Einlass: 18:00
Veranstaltungsbeginn: 18:30 (bitte führen Sie einen gültigen Personalausweis mit sich und planen Sie ausreichend Zeit für den Sicherheitscheck ein)
Botschaft von Kanada, Leipziger Platz 17, 10117 Berlin
Der Vortrag ist auf Englisch; der Eintritt ist frei; Registrierung unter www.mcluhan-salon.de/en/
Die transmediale Marshall McLuhan Lecture lädt eine kanadische Kultfigur ein, dessen Arbeiten sich mit McLuhans Medientheorien im Kontext zeitgenössischer Kultur und Gesellschaft auseinandersetzen. In diesem Jahr wird der kanadische Autor und Künstler Douglas Coupland die Rede mit dem Namen Space Junk halten.
Anknüpfend an seine Kult gewordenen Aufzeichnungen über die ersten digitalen Arbeiter Microserfs in den 90ern bis hin zu den Digital Natives aus JPod (2006) und seiner McLuhan-Biografie You Know Nothing of my Work! (2011), wird Coupland seine einzigartige Art nutzen, Ideen auszudrücken – fast eine Art Stand Up-Comedy – um das Schicksal unseres Datenmülls zu erforschen und herauszufinden, wohin uns die Hyperdigitalisierung führt.
Zwischen dem Sakralen und dem Profanen schwankend entsteht eine neue Form des Diskurses, die akademische und populistische Bereiche ineinandergreifen lässt.
Slogans for the Early Twenty-First Century Exhibition by Douglas Coupland – Or Gallery Berlin
26. Januar 2014
Eröffnung: 26. Januar 2014, 17:00
Ausstellung: 26. Januar - 2. Februar 2014
Öffnungszeiten: 12:00-17:00
Or Gallery Berlin, Oranienstraße 37, 10999 Berlin
Der Eintritt ist frei.
Zusätzlich zu seiner Marshall McLuhan Lecture 2014 wird Douglas Coupland seine postdigitalen Slogans for the Early 21st Century (2013-14) in einer Ausstellung zeigen, die in Zusammenarbeit von Daniel Faria Gallery, transmediale, und der Botschaft von Kanada in der Or Gallery Berlin präsentiert wird.
Diese vereinen eine fortlaufende Menge von Statements, mit denen Coupland versucht, „zu verhandeln und einzugrenzen, was sich auf dem Weg vom Geist des 20. Jahrhunderts zum 21. Jahrhundert verändert hat“.
Viele dieser Slogans – 80 davon werden in der Galerie gezeigt – wurden im Sommer 2012 auf der „Posthastismus“ Manifesto-Konferenz in Peking präsentiert, organisiert von Shumon Basar, Joseph Grima und Hans Ulrich Obrist. Darüber hinaus während der Armory Show, New York 2012 und Couplands Einzelausstellung in der Daniel Faria Gallery, Toronto 2012. Eine Version von ihnen war darüber hinaus Teil von Couplands Nuit Blance Toronto-Installation, Museum of the Rapture in der Toronto City Hall, 2012.
Coupland erklärt: „Wenn Sie einen Stock an jedem dieser Slogans anbringen würden und sie auf der Straße vor sich hertragen würden, würden sie sich als Protest oder als Mitschuld gelesen werden? Wenn ich zum Beispiel in zwanzig Jahren ein Bild ansehen würde, auf dem jemand den Slogan „Mittelklasse zu sein war ein Spaß“ hochhält, würde man das als herzzerreißende Vorahnung oder als rationale Akzeptanz einer soziologischen Gewissheit verstehen, die einmal Gültigkeit hatte“?
Douglas Coupland wird seine erste Museumsretrospektive Everywhere is Anywhere is Anything is Everything im Sommer 2014 in der Vancouver Art Gallery eröffnen. Die Ausstellung wird von der ersten umfangreichen Publikation über Couplands visuelle Praxis begleitet. Coupland hat darüber hinaus vor kurzem die Essaysammlung Shopping in Jail bei Sternberg Press veröffentlicht.
McLuminations 14:1 Counter-Environment Infrastructures and Substrata of the Global Village Discussion with Baruch Gottlieb, Jamie Allen and David Gauthier – Marshall McLuhan Salon
1 February 2014, 14:00
Special opening hours McLuhan Archive: 31 Jan 2014, 12:00 - 18:00 and 1 Feb 2014, 14:00 - 18:00
Marshall McLuhan Salon, Embassy of Canada, Ebertstraße 14, 10117 Berlin
Free admission
transmediale and the Marshall McLuhan Salon of the Embassy of Canada present a new edition of the discussion series McLuminations, Counter-Environment - Infrastructures and Substrata of the Global Village, moderated by Baruch Gottlieb and featuring the transmediale 2014 residency artists Jamie Allen and David Gauthier. Together they will analyse the artists’ understanding of “infrastructure critique” attempting to elaborate the connections with and departures from McLuhan’s concept of “Media.” The Marshall McLuhan Salon has the largest audiovisual archive about the media philosopher Herbert Marshall McLuhan outside of Canada, and will be open during the festival.
CRITICAL INFRASTRUCTURE
Eschewing art-and-technology practices that incline towards some kind of “future,” CRITICAL INFRASTRUCTURE looks for a “clearer picture of what are present technologies are, what they do for us, what the say about our culture, hopes, desires, needs.” (Parikka) CRITICAL INFRASTRUCTURE at transmediale 2014 is a survey of the post-digital media landscape, creating projective data viewpoints and slices through the database. The new datascape, always interpreted and intensified, is interesting to us as a Mcluhanesque “anti-environment,” a couterpoint to the invisible statistical habitat in which we live, the quantified lens through which we scrutinize the world around us. The resolution, intensity and projection of instrumentally derived data, measurement and quantification realises “hot” and “cold” literacies, anew—yet again “reprogramming of sensory life.” (MM) Further, CRITICAL INFRASTRUCTURE creates a self-critical institutional form—a magnification of what scaffolds and subtends an art and technology festival, through points of view and lines of sight. As such, the project intends to engage with Mcluhan’s thinking of relationships between individual and institution, sense and media, the “soul” and technologies. The media-technical landscape is here home to “an administrator in a bureaucratic world... a man who can feel big by merging his non-entity in an abstraction. A real person in touch with real things inspires terror in him.
McLuminations, a special series of video discussion events
Initiated and directed by Baruch Gottlieb as a special series of events during the McLuhan Centennial Year 2011, McLuminations aims to elaborate in a form of lively discussions the electronic media experience. As electronic technologies give a fragmented rather than a completed image, the audience is forced to fill in the missing details, creating their own image and projecting a new reality.2 Without any time for reflection, interpretation or reaction, people “are less in habit in abstracting single aspects, single levels” and in establishing individual critical approaches, instead through total involvement of their “whole being” they “are accustomed to a more inclusive and totally sensuous commitment to situations”.3 McLuminations employs archival video material of Marshall McLuhan in attempts to articulate the contours of what McLuhan calls the “in depth” participation of the inhabitants of an instantaneous electronic media environment.
transmediale Marshall McLuhan Lecture ist eine Kooperation zwischen transmediale und der Botschaft von Kanada.